Hola a todos!

Viime viikon alussa oli muutama sellanen kova reeni, jotka veti mut niin jumiin ja paikat kipeiksi (johtuen pitkälti punttireenistä pitkän punttitauon jälkeen) että loppuviikon reeneistä ei meinannut tulla yhtään mitään. Niimpä, viikonlopun Barcelonan reissu osui erittäin sopivaan kohtaan.

Niin suuntasin nokkani Ryanairin kanta-asiakkaana kahden suomalaiskaverini, Niinan ja Miljan kanssa kohti koillis-espanjaa. Ensimmäinen yllätys jonka kohtasimme, oli kieli. Kukaan meistä ei tienny ettei barcelonassa puhuta espanjaa! Eli siis, siellä puhutaan katalaania eikä castellanoa joka on se kieli jota me opetellaan. Kaikki kyltit ja kaikki oli ensisijaisesti katalaaniksi, mutta usein alla oli toissijaisena ja yleensä vielä pienemmällä sama castellanoksi. Mulle katalaani vaikutti ranskan ja espanjan sekotukselta. 

Mulla ei tietenkään oo kuvia reissusta, tytöillä on sit munkin puolesta ja saan varmaan jossain vaiheessa niitä.

Hostellimme oli halpa (11e/yö) ja siisti ja ihan keskustassa, ihanassa vanhanaikaisessa talossa supersuurine ovineen ja värikkäine lattiakuvioineen. Tyttöjen mielestä se oli kuitenkin tunnelmaton verrattuna heidän aikaisempiin hostellikokemuksiin. Mulla itellä ei oo hostelleista paljon kokemusta ni en voi verrata. Jaoimme huoneemme kolmen kreikkalaisen tytön kanssa.

Pikkulomamme aikana tuli käveltyä La Ramblaa eli pääturistikatua moneen kertaan ja ihailtua sen varrella olevia lukuisia katutaiteilijoita sekä kuolattua herkkukojujen perään. Jätskiä tuli myös ostettua useampi tuutti vaikka se olikin ihan himokallista. Espanjassa ihan yleisistikin jätski on tosi kallista, kun taas portugalissa se on aika halpaa. Tyhmää. Mun lempparimaut jätskissä oli brownie ja kookos, jälkimmäinen aika yllätyksenä mutta se vaan sopi aika hyvin siihen jätskiin. Kierrettiin myös suurin osa Gaudin mestariteoksista, elikkäs käytiin Sagrada familialla (Oli pieni pettymys kun siellä oli niin paljon koneita pilaamassa maisemaa. Luultiin et ne oli korjaustöitä mut mun arkkitehtikämppis sano et se ei oo vielä ees valmis), nähtiin casa Batllo, casa Mila, casa Calvet ja Parc Güell. Ja käveltiin koko reitti, oli kyllä kävelemistä kun noi ei ollu mitenkään lähekkäin. Käytiin myös eläintarhassa, jossa oli apinavauvoja!! ihania<3 ah. Mä rakastan eläinvauvoja, ne on vaan niin sulosia. Tosi monilla apinalajeilla oli vauvoja. Myös kengurulla oli vauva ja joillain muilla myös. Jaguaarilla oli ihana turkki ja ronsut oli tietysti ihania. Hylkeet piti hauskan esityksen. Oudoimmat eläimet oli muurahaiskarhu ja ihan superkummalliset linnut, hornbillit (http://www.google.com/images?q=hornbill&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=LyWWTaPAAYbNhAf_uazgCA&ved=0CEIQsAQ&biw=1035&bih=436).

Yleismielipide Barcelonasta: Iso ja kallis kaupunki, arkkitehtuurillisesti kyllä todella komeita nähtävyyksiä mutta yleistunnelmallisesti ei yhtään niin kiva kuin Sevilla.

Nyt eletään taas arkea. Tänään koulussa meillä oli tehtävien kirjallinen palautus johtamisessa ja meillä oli sijainen. Täällä on tapana että kirjalliset tehtävät käydään heti palautuksen jälkeen samalla tunnilla läpi niin että opettaja valitsee oppilailtaan keräämistään papereista aina yhden ja pyytää sen tekijää vastaamaan vuorossa olevaan kysymykseen. Mun mielestä se on tyhmä systeemi, en tajua pitäiskö kaikki vastaukset ja perustelut muka muistaa kun paperit on opettajalla eikä sitä voi käyttää apuna? No, edellisellä kerralla en joutunu onneks vastaamaan mitään, joko arpaonni oli suosiollinen ja/tai proffa tiesi et mun kielitaito ei oo sellanen että voisin fiksusti vastata. Nyt sijainen ei kuitenkaan tienny mua ja vaikka yritin olla ovela ja laitoin mun koko nimen pelottelemaan sitä ettei se haluis valita mua kun on niin vaikee nimikin mut silti se valitsi. Ja tääl on ihmisillä tapana et kun ne ei osaa sanoa Tuiskua niin ne hyppää vaan sen yli ja sanoo mua suoraan Mariaksi. Maria Harva. Jeejee. No, onneks kyseessä sattu olemaan helppo kysymys, mun piti sanoa vain yksi kohta kaaviokuvasta ja olin kuunnellut tarkkaan mitä muut sano aiempiin kohtiin koska pelkäsin et munkin vuoro tulee. Niin kuin tulikin. Mut onneks olin kuunnellut muita ja keksin myös vastauksen, ja selvisin yhdellä lauseella kunniallisesti :D Huh.

Perun muuten aikaisemmat puheeni että ymmärtäisin 90% puheesta täällä, riippuu täysin ihmisestä. Joidenkin puheesta ymmärrän lähes kaiken, sitten on taas joitain joiden puhetyyli on vaan niin mun korvaan sopimaton et en välttämättä tajua edes puolta sanaa. Eli tapauskohtaista on siis ymmärrys. Ja puhe takkuaa eikä ole sujuvaa, änkytän ja vänkytän mutta yleensä lopuksi saan jotenkin takerrellen ilmaistua asian.

Ps. Mulla on rillit! tai siis lukulasit tai mikskä näitä sanois. Lacosten, vähän cool! (eikä sit kerrota et ne oli halvimmat) Nupo toi ne mulle tänne mut nyt vasta oon eilen alkanu käyttää niitä ja kyl ne oikeesti auttaa. Vaikka kyllä mä periaatteessa hyvin nään ilmankin niin silti huomaa pienen terävöittävän eron. Näissä on siis vaan hajataiton korjausta. Ja tuntuu olo ihan sairaan viisaalta nää päässä! Niin helppoa se on tulla viisaaksi.